معرفی بلاکچین ICP یا Internet Computer

بلاک چین کامپیوتر اینترنتی یا icp شامل یک تجدید نظر اساسی در طراحی بلاک چین است که با نوآوری در رمزنگاری تقویت شده است. این اولین بلاک چین «رایانه جهانی» را ارائه می‌کند که می‌تواند برای ساخت تقریباً هر سیستم یا سرویس آنلاین، از جمله رسانه‌های اجتماعی تحت وب، بدون نیاز به فناوری اطلاعات سنتی مانند خدمات رایانش ابری استفاده شود. به این ترتیب می‌تواند تمرکززدایی کامل سرتاسر را فعال کند. در ادامه به نحوه کارکرد این شبکه ی منحصر به فرد خواهیم پرداخت، لطفا با ماهمراه باشید….

چرا توکن ICP با ارزش است؟

برای شرکت در ایردراپ icp کلیک کنید????????????????????


توکن ICP دارای سه ویژگی اصلی است.

ویژگی اول

اینکه ICP منبعی از «چرخه‌ها» را فراهم می‌کند که در محاسبات توان سوزانده می‌شوند (بنابراین وقتی ICP به چرخه تبدیل می‌شود، سوزانده می‌شود و فشار کاهش‌دهنده ایجاد می‌کند).

ویژگی دوم

ICP می‌تواند در DAO، سیستم عصبی شبکه بدون مجوز که بر زنجیره بلاک رایانه اینترنت حاکم است، نقش داشته باشد و نورون‌های رأی‌دهی ایجاد کند که پاداش‌های رأی‌گیری را ایجاد می‌کنند.

ویژگی سوم

ICP نقش یک ذخیره‌سازی ارزش را ایفا می‌کند، برای مثال به کاربران اجازه می‌دهد در فروش غیرمتمرکز که توسط سرویس‌های web3 اجرا می‌شود، سرمایه‌گذاری کنند.

فعال کننده ی web3


تصور کنید که می خواهید یک چت گروهی ایجاد کنید. تا تعطیلات بعدی خود را با دوستان سازماندهی کنید، یا یک بازی اجتماعی انجام دهید. یا با عکس‌ها و ویدیوهای آپلود شده توسط علاقه‌مندتان تعامل داشته باشید.

شبکه‌های اجتماعی اکنون بخشی از زندگی روزمره هستند. با این حال، آنها مسائل حریم خصوصی متعددی را برای کاربران ایجاد می کنند، اطلاعات حساس را با شرکت ها به اشتراک می گذارند، و اغلب کاربران را با تبلیغات غرق می کنند. هنگام ثبت‌نام، از شما خواسته می‌شود که با شرایط و ضوابط عمومی موافقت کنید، اما نمی‌توانید بر نحوه استفاده از داده‌هایتان یا ویژگی‌هایی که خدمات ارائه می‌کنند تأثیر بگذارید.

Web3 این پتانسیل را دارد که اساساً این فرمول قدیمی را به روز کند. یک کامپیوتر جهانی واقعی را می توان برای ساخت هر چیزی به روشی کاملاً غیرمتمرکز استفاده کرد، از جمله خدماتی مانند شبکه های اجتماعی.

در حالی که قبل از بلاک چین تنها می‌توانست. برای ساخت سرویس‌های وب 3 در ارتباط با فناوری اطلاعات سنتی، مانند سرویس‌های محاسبات ابری، استفاده شود. بلاک چین icp امکان ساخت سرویس‌هایی را می‌دهد که به طور کامل بر روی بلاک چین اجرا می‌شوند. این امر امکان واگذاری کنترل این خدمات را به DAOهای جامعه (سازمانهای مستقل غیرمتمرکز) می دهد. اینها نقش دموکراسی های دیجیتال را در فضای مجازی ایفا می کنند. که خواسته های جوامع آنلاین خود را در مورد مسائل اقتصادی و نحوه به روز رسانی و پیکربندی خدمات را واسطه می کنند.

در این فرمول جدید، کاربران هم مالک سرویس‌های وب 3 و هم بخشی از تیمی می‌شوند که آنها را اجرا می‌کند. به عنوان مثال با ارجاع سایر کاربران، رشد ویروسی یا کمک به کارهای مهمی مانند تعدیل محتوا. از آنجایی که سرویس‌های وب 3 که بر روی بلاک چین تحت کنترل یک DAO اجرا می‌شوند. کاملاً غیرمتمرکز هستند، درست مانند یک بلاک چین، می‌توانند مانند یک بلاک چین، توکن‌سازی کنند. به عنوان مثال، یک سرویس وب 3 ممکن است توکن های حاکمیت DAO را به کاربرانی که کمک می کنند ارسال کند. یا به کاربران امکان دهد ساتوشی ها را با یک پیام چت ارسال کنند.

خدماتی مانند این در حال حاضر بر روی بلاک چین کامپیوتر اینترنتی ساخته می‌شوند. که قابلیت‌ها و عملکردهای لازم برای کامپیوتر جهانی را فراهم کرده است. هدف تغییر کل اکوسیستم اینترنت است.

کارکرد جهانی اینترنت


هدف از بلاک چین کامپیوتر اینترنت، افزودن قابلیت جهانی کامپیوتر به اینترنت عمومی است. در رایانه اینترنتی، توسعه‌دهندگان می‌توانند سیستم‌ها و خدمات آنلاین غیرمتمرکز را به طور کامل بر روی بلاک چین، بدون استفاده از فناوری اطلاعات سنتی متمرکز، بسازند.

رایانه اینترنتی قابلیت قرارداد هوشمند “کنستر” را فراهم می کند. اینها می توانند کارهای جدید زیادی انجام دهند. از جمله ارائه تجربیات تعاملی وب به طور مستقیم به کاربران از طریق پردازش درخواست های HTTP. ایجاد تراکنش هایی که مستقیماً روی سایر بلاک چین ها با استفاده از «Chain Key TX» اجرا می شوند. مقیاس بندی بدون محدودیت، و اجرای با کارایی قابل مقایسه با فناوری IT سنتی، تا حد زیادی کاهش می دهد. همچنین انتشار مضر CO2 ناشی از بلاک چین و به طور کلی اکوسیستم فناوری.

توسعه دهندگان Web3 می توانند سرویس های DeFi، SocialFi، GameFi و metaverse بسازند. آن‌ها می‌توانند توکن‌ها را در سایر بلاک‌چین‌ها، بدون پل، با استفاده از Chain Key TX پردازش کنند. و آنها می توانند با استفاده از رایانه اینترنتی برای ایجاد تجربه وب تعاملی، به جای IT سنتی متمرکز، مانند خدمات رایانش ابری، سیستم هایی مانند DeFi در اتریوم را به طور کامل غیرمتمرکز کنند.

در رایانه اینترنتی، قراردادهای هوشمند قوطی به طور منحصربه‌فردی برای محاسبات خود با استفاده از مدل «گاز معکوس» پرداخت می‌کنند. این بدان معناست که کاربران وب 3 می توانند جلساتی را با خدمات ایجاد کنند. که می توانند تعداد زیادی از تراکنش های بلاک چین را ارسال کنند، مانند ارسال پیام های چت در یک مکالمه، بدون نیاز به تعامل اضافی از جانب کاربر.

کامپیوتر اینترنتی از یک سیستم احراز هویت بلاک چین جدید به نام identity اینترنتی پشتیبانی می کند. این به کاربران امکان می‌دهد. از دستگاه‌های خود به‌عنوان گذرواژه رمزنگاری، ورود به سرویس‌های آنلاین با استفاده از حسگر اثر انگشت در لپ‌تاپ یا Face ID. در تلفن خود و همچنین دستگاه‌های سنتی مانند کیف پول Ledger استفاده کنند.

شبکه کامپیوتری اینترنتی توسط یک DAO پیشرفته کنترل می شود. که در پروتکل های آن ادغام شده است که به آن سیستم عصبی شبکه یا NNS می گویند. این نرم‌افزار replica (یا «مشتری») را که بر روی دستگاه‌های گره اختصاصی که میزبان بلاک چین هستند. تقریباً به صورت هفتگی اجرا می‌شود، به‌روزرسانی می‌کند و باعث تکامل سریع شبکه می‌شود.

کامپیوتر اینترنتی چگونه کار می کند؟


اینترنت که اکنون تقریباً همه و همه چیز را به هم متصل می کند، بر روی شبکه ای از دستگاه های خاص به نام روتر اجرا می شود. برخی مانند روترهای WiFi در خانه ها نصب می شوند، در حالی که برخی دیگر که کشورها را به هم متصل می کنند بسیار تخصصی و گران هستند. بلاک چین کامپیوتر اینترنتی روی شبکه‌ای از دستگاه‌های محاسباتی خاص به نام «ماشین‌های گره» اجرا می‌شود که با استانداردهای مختلفی ساخته شده‌اند.

امروزه، بیشتر بلاک چین های Proof-of-Stake (اتریوم بعد از merge) توسط گره های ” اعتبار سنجی ” میزبانی می شوند. که نمونه های نرم افزاری هستند که اغلب در سرویس های رایانش ابری ایجاد می شوند. کامپیوتر اینترنتی را نمی توان به این شکل میزبانی کرد. این به طور کامل بر روی یک شبکه مستقل از ماشین های گره اختصاصی اجرا می شود. که در مراکز داده مستقل توسط “ارائه دهندگان گره” مستقل نصب شده اند.

این ماشین های گره با استفاده از پروتکل اینترنت کامپیوتر یا ICP به یکدیگر متصل می شوند که نام توکن از آنجاست. بهترین نام برای توصیف مدل شبکه بلاک چین مورد استفاده توسط رایانه اینترنتی، «اثبات کار مفید» است. این شبکه یک سیستم حاکمیتی به نام NNS دارد که می‌تواند ماشین‌های گره‌ای را که نمی‌توانند بلوک‌های کافی تولید کنند و با شبکه سازگاری ندارند، بریده (“eject”) کند، به همین دلیل است که باید با مشخصات استاندارد ساخته شوند.

در داخل، شبکه کامپیوتری اینترنتی از “بلاک چین های زیر شبکه” تشکیل شده است. هر زیرشبکه جدید ظرفیت بیشتری به شبکه اضافه می کند، به این معنی که می تواند قراردادها، محاسبات و داده های هوشمند بیشتری را میزبانی کند. با این حال، این زیرشبکه ها برای قراردادهای هوشمند میزبان و کاربران نامرئی هستند. این به این دلیل است که آنها با استفاده از “کریپتو کلید زنجیره ای” در یک بلاک چین منطقی ترکیب می شوند.

رمزنگاری کلید زنجیره ای منحصر به فرد کامپیوتر اینترنتی است. این بلاک چین های زیرشبکه و بلاک چین کامپیوتر اینترنتی تولید شده را قادر می سازد تا «کلیدهای زنجیره ای» عمومی داشته باشند. بلاک چین ها به صورت رمزنگاری تمام تعاملات خود را امضا می کنند، که می توان با استفاده از کلیدهای زنجیره ای آنها را تأیید کرد. امضاهای معتبر نشان می دهد که تعاملات دستکاری نشده است، و همچنین بلاک چین ها به درستی اجرا می شوند – بدون نیاز به دانلود و بررسی بلوک تراکنش های آنها.

به لطف رمزارزهای کلیدی زنجیره ای، رایانه اینترنتی می تواند بلاک چین های زیرشبکه خود را در یک بلاک چین واحد ترکیب کند و بی حد و حصر مقیاس کند. با این حال، رمزنگاری کلید زنجیره ای چیزهای دیگری را نیز ممکن می کند! برای مثال، قراردادهای هوشمند در رایانه اینترنتی می‌توانند درخواست‌های HTTP را پردازش کنند و تجربیات تعاملی وب را مستقیماً به کاربران نهایی ارائه دهند. این از سرویس‌دهی وب معمولی امن‌تر است، زیرا قراردادهای هوشمند می‌توانند محتوایی را که ارائه می‌کنند امضا کنند، که می‌تواند قبل از نمایش به کاربران تأیید شود و آنها را ایمن نگه دارد.

اخیراً از رمزنگاری کلید زنجیره‌ای برای در دسترس قرار دادن قابلیت Chain Key TX برای توسعه‌دهندگان قراردادهای هوشمند استفاده شده است. این به آنها امکان می دهد تا تراکنش های امضا شده ای را ایجاد کنند که روی سایر بلاک چین ها اجرا می شود. برای مثال، یک توسعه‌دهنده رایانه اینترنتی می‌تواند آدرس‌های بیت‌کوین را ایجاد کند، و بیت‌کوین را مستقیماً در دفتر کل بیت‌کوین بدون استفاده از خدمات «پل» ناامن ارسال و دریافت کند. با استفاده از این قابلیت، Bitcoin DeFi بومی را می توان ایجاد کرد.

رایانه اینترنتی همچنین بسیاری از ویژگی های دیگر را ارائه می دهد که در بلاک چین منحصر به فرد هستند. اینها شامل خروجی های HTTP است که قراردادهای هوشمند را قادر می سازد تا از طریق سیستم اجماع شبکه خود به طور ایمن از سیستم های دیگر در وب پرس و جو کنند، برای مثال این امکان را برای نرم افزار قراردادهای هوشمند فراهم می کند تا به طور ایمن داده هایی مانند فید قیمت دارایی های کریپتو را بدون استفاده از سرویس اوراکل مورد اعتماد به دست آورد.

شبکه کامپیوتری اینترنتی توسط یک زیرشبکه اصلی کنترل و مدیریت می شود. که یک DAO پیشرفته بدون مجوز به نام سیستم عصبی شبکه (NNS) را اجرا می کند. این به ماشین های گره آموزش می دهد که چگونه شبکه را ساختار دهند. گره ها فقط با بررسی امضای کلید زنجیره ای می توانند صحت دستورالعمل هایی را که از NNS دریافت کرده اند، تأیید کنند. زیرا کلید زنجیره ای آن هرگز تغییر نمی کند.

NNS به گره‌ها دستور می‌دهد تا به زیرشبکه‌ها بپیوندند و ترک کنند و زیرشبکه‌های جدید را تشکیل دهند. رمزنگاری و پروتکل‌ها به روشی هوشمندانه کار می‌کنند، به طوری که حتی اگر گره‌ها از زنجیره‌های بلوکی زیرشبکه می‌آیند و می‌روند، کلیدهای زنجیره آن‌ها همیشه ثابت می‌مانند.

در رایانه اینترنتی، توسعه‌دهندگان با استفاده از قراردادهای هوشمند «کنستر» می‌سازند. به آنها قوطی گفته می شود، زیرا دسته هایی از بایت کد WebAssembly و صفحات حافظه پایدار هستند. بایت کد منطق قرارداد هوشمند را پیاده‌سازی می‌کند و منحصراً در حافظه خود اجرا می‌شود و با سایر قراردادهای هوشمند با استفاده از ارسال پیام (با استفاده از مدل «عملگر» نرم‌افزاری) تعامل دارد. این امکان اجرای قراردادهای هوشمند را به صورت موازی فراهم می کند، که روش دیگری است که کامپیوتر اینترنتی را مقیاس می کند.

قراردادهای هوشمند Canister بسیار قدرتمند هستند و می توان از آنها برای ساخت هر چیزی استفاده کرد. برای مثال، تراکنش‌های چند بلوکی (محاسبات) به همراه قراردادهای هوشمند شبه‌نظامی که به‌طور خودکار به‌صورت دوره‌ای توسط زنجیره بلوکی فراخوانی می‌شوند، امکان‌پذیر است.

زبان‌های اصلی مورد استفاده برای توسعه قراردادهای هوشمند رایانه‌های اینترنتی Rust و Motoko هستند. Motoko زبانی است که توسط DFINITY به طور خاص برای رایانه اینترنتی ایجاد شده است که توسط تیمی به رهبری آندریاس روسبرگ، که مخترع استاندارد WebAssembly بود، توسعه یافته است.

بهترین سایت ها برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد icp

internetcomputer.org

wiki.internetcomputer.org

تیم سازنده ICP


بلاک چین کامپیوتر اینترنتی توسط بنیاد DFINITY، مستقر در زوریخ. سوئیس، که مراکز تحقیق و توسعه را در سوئیس و کالیفرنیا و تیم های راه دور در سراسر جهان اجرا می کند، توسعه یافته است. تا اواسط سال 2022، DFINITY تقریباً 300 نفر را استخدام کرده بود، عمدتاً در تحقیق و توسعه. این تیم شامل بسیاری از رمزنگاران مشهور، محققان علوم کامپیوتر و مهندسان است.

بنیاد DFINITY در اکتبر 2016 در سوئیس تاسیس شد تا توسعه بلاک چین کامپیوتر اینترنتی را سازماندهی کند. نام DFINITY کوتاه‌شده‌ای از «بی‌نهایت غیرمتمرکز» است و از اوایل سال 2015 برمی‌گردد. این نام برای اولین بار توسط دومینیک ویلیامز، بنیانگذار پروژه، برای اشاره به کار نظری رمزنگاری‌اش استفاده شد، که امیدوار بود یک رایانه جهانی را ممکن کند.

در فوریه 2017، بنیاد DFINITY یک ICO عمومی اولیه را برای جمع‌آوری بودجه به منظور افزایش حجم اجرا کرد. سپس دورهای جمع‌آوری سرمایه خصوصی در سال 2018 تکمیل شد که از بیش از 100 صندوق سرمایه گذاری و VC. از جمله نام‌های معروفی مانند Andreessen Horowitz، قبل از ظهور ارز دیجیتال، پول جمع‌آوری کرد.

پروژه های برجسته ICP در حوزه های مختلف

Defi
صرافی‌های غیرمتمرکز نسل بعدی مانند Sonic، InfinitySwap، و ICPSwap که کاملاً روی زنجیره اجرا می‌شوند. از مدل گاز معکوس رایانه اینترنتی و نهایی شدن تراکنش ۱ ثانیه‌ای استفاده می‌کنند تا به کاربران هزینه‌های گاز صفر و سرعت فوق‌العاده‌ای را برای مبادلات، تراکنش‌ها و تراکنش‌ها ارائه دهند.


NFT ها
هنرمند اصلی مجموعه Bored Ape Yacht Club. مجموعه جدیدی از NFTها را در رایانه اینترنتی در Art Basel ارائه کرد، «سری جدید در رایانه اینترنتی میزبانی می‌شود… اجازه می‌دهد تا فایل‌های اندازه‌های بزرگ‌تری داشته باشند. این نمونه ای از این است که چگونه هنرمندان شروع به آزمایش پلتفرم های NFT فراتر از اتریوم کرده اند.”
ORIGYN، ساختمان بازار NFT در رایانه اینترنتی. پس از دور سرمایه گذاری پاریس هیلتون و بیل آکمن، کهنه کار وال استریت، ارزش آن به 300 میلیون دلار افزایش یافت.


Game
Cubetopia Minecraft و World of Warcraft را ادغام کرد. جزیره خود را ایجاد کنید و آن را از طریق یک URL منحصر به فرد با جهان به اشتراک بگذارید.
MetaSports Basketball یک متاورس بسکتبال باز است که در آن کاربران از NFT های مورد علاقه خود Ethereum و رایانه مبتنی بر اینترنت برای رقابت برای تبدیل شدن به سوپراستار بسکتبال در تیم هایی که مالک و مدیریت می کنند استفاده می کنند.

شبکه های اجتماعی


OpenChat دارای 100000 کاربر است و نزدیک به 1 میلیون پیام از طریق سرویس پیام رسانی غیرمتمرکز آن ارسال می شود.


Distrikt، یک فیس‌بوک غیرمتمرکز، از 70000 حساب کاربری و 100000 پست فراتر رفت – با کمتر از 100 دلار هزینه برای بنزین.
Dmail جایگزین Web3 برای ایمیل است و کاربران را قادر می سازد تا پیام های رمزگذاری شده با پشتوانه بلاک چین را ارسال و دریافت کنند.
DSocial نسخه غیرمتمرکز یوتیوب است که به سازندگان محتوا امکان می‌دهد تا از طریق نشانه‌هایی برای کار و تعاملشان پاداش مناسبی دریافت کنند.


DSCVR، برداشتی از Web3 از Reddit، در دوری که توسط Polychain Capital در جولای 2022 برگزار شد، 9 میلیون دلار سرمایه اولیه را تضمین کرد. DSCVR در حال حاضر بیش از 100000 کاربر و بیش از یک میلیون پست و نظر دارد.

Metaverse
PokedStudios مجموعه Bots NFT را در یک حمله اولیه به دنیای متاورس در رایانه اینترنتی راه‌اندازی کرد، با کمیاب‌ترین ربات که فروش 3000 ICP (172140 دلار) داشت.
IC Gallery یک متاورسه سه بعدی متقابل است که GameFi و DeFi را در هم می آمیزد. جایی که کاربران می توانند تمام NFT های موجود خود را از طریق تجربه های مختلف سه بعدی همهجانبه بازی، ضرب و مبادله کنند.
Shiku Metaverse که قرار است. در سال 2023 پرتاب شود، از 100 سیاره منحصر به فرد تشکیل شده و به طور کامل با Yumi NFT Marketplace یکپارچه خواهد شد.